poniedziałek, 25 lipca 2016

Muzyczne miejsce dla każdego (10-lecie Bazy Zbożowej - muzyka)



Emmanuella Robak
("Projektor" - 2/2016)
10 lat Bazy Zbożowej to zarazem ogromna historia. Muzyczna historia. Od początku odbyło się tu mnóstwo koncertów, festiwali, różnorodnych imprez okolicznościowych, którym towarzyszyły dźwięki. To tutaj narodziło się wiele pomysłów, emocji i inspiracji. Baza Zbożowa przyciągnęła wielu utalentowanych twórców, oferując im idealne miejsce na próby i koncerty.

Z uwagi na ramy artykułu, nie da się opisać szczegółowo wszystkich wydarzeń muzycznych, które odbyły się w „Bazie” w ciągu tych dziesięciu lat, nie można nawet wymienić wszystkich zespołów, które miały w swojej biografii jakiś dłuższy lub krótszy epizod związany z Bazą Zbożową – z samą fundacją „Totuart” współpracowało ok. 220 składów. Dokonałam selekcji. Postanowiłam opisać najważniejsze wydarzenia oraz formacje, które dziś mają próby i nagrywają na Zbożowej.

Kolorodźwięki ponad wyobraźnią*

Fundacja Barwienia Nadwyobraźni „Totuart” powstała w 2007 r., a jej założycielem jest Ryszard Turek. Jest to miejsce, w którym każdy muzyk, zespół czy wokalista może zarezerwować czas na próby. Odpowiednio wyposażona sala i możliwość grania za darmo, przez cały tydzień, o każdej porze dnia i nocy, to idealna okazja dla wielu grup, które nie mają pomieszczenia czy własnego sprzętu.

Pod skrzydłami fundacji otwarto salę koncertowo-nagraniową o powierzchnia prawie stu metrów kwadratowych, wyposażoną w odpowiedni sprzęt i wiele muzycznych „gadżetów”, pozwalających początkującym artystom, zapoznać się ze światem nagrywania, miksowania dźwięków i występów przed publicznością.

„Totuart” jest organizatorem przedsięwzięć: „Fenomen Muzyka Kielce Festiwal” i przeglądu „Antologia Nowego Rocka”. Ideą pierwszego była promocja młodych grup, poszukiwanie nowych brzmień. Na każdym spotkaniu wybierano zespół, który przechodził do następnego etapu, a finaliści wystąpili na wspólnym koncercie (pierwsze podsumowanie odbyło się w „muszli koncertowej” w kieleckim parku w 2010 r.). Kolejna edycja w 2014. Festiwal rozpoczynały zawsze koncerty pozakonkursowe w klubie „Kotłownia”. Założenie nie zmienia się – promowanie młodych talentów i poszukiwanie ciekawych brzmień. Antologia Nowego Rocka to kolejny pomysł Ryszarda Turka, też rodzaj festiwalu. To przede wszystkim okazja do zaprezentowania swojej twórczości na żywo. Te rockowe spotkania pokazują jak wiele zespołów istnieje na lokalnym rynku i jak wiele z nich jest aktywnych. Na każdym koncercie grają trzy zespoły (uwaga – niekoniecznie związane z Bazą Zbożową).

30 października 2015 r. wystartowała pierwsza edycja Antologii... Zagrały zespoły Brainwashed, Aesthetics oraz Amrou Kithkin. Koncerty odbywają się regularnie co piątek, a grono słuchaczy z każdą edycją powiększa się. Nowością jest transmisja występów online. Link do streamingu zawsze podawany jest z informacjami dotyczącymi wydarzenia. Każdy może zobaczyć koncert na żywo, przed komputerem, jeśli tylko z jakiegoś powodu nie ma czasu.

Zaklęcie starej wiedźmy

„Hasa Rapasa Mila Parila Kośminder Kośmifinder Kominder Mila Parila” – nie znam osoby, która choć trochę interesuje się muzyką, a której to hasło jest obce. Przytoczony fragment to zaklęcie, które pewna stara czarownica z okolic Łysej Góry rzuciła na głowy Włodka Kinorskiego i Radka Nowakowskiego, inicjując w nich potrzebę stworzenia największej i jedynej sceny świętokrzyskiej kultury niezależnej.

Festiwal Hasarapsa odbywał się co roku od 1998. W 2008 r. świętowano jubileusz. Dziesiąta edycja Hasarapasy była, jak przystało na rocznicę, edycją z rozmachem. Wiele atrakcji, dwie sceny muzyczne, na których występowały zespoły prezentujące różne gatunki (główna – rozstawiona obok garaży oraz „Fruwająca Scena Mehehe”). Zagrali m.in. Tomasz Lipiński, zespół Automatik, Max & Kelner, Makaruk w towarzystwie JNA The Animal Man czy Konopians. Supporty zapewniały zespoły szlifujące swoje umiejętności w Bazie Zbożowej oraz zespół ADHD, stanowiący połączenie doświadczenia dojrzałych muzyków z energią młodzieży.

Hasarapasa przez długi czas cieszyła się dużym zainteresowaniem. Kolejne edycje, jedynie poświadczały chęć uczestniczenia w tym wydarzeniu. Dzięki Hasarapasie na scenach wystąpiło wielu artystów, których kielczanie raczej nie mieliby sposobności posłuchać, a wielu młodych miało okazję sprawdzić się przed publiką. Wszystko to odbywało się na świeżym powietrzu, pod gołym niebem, przy dobrej pogodzie (to pewnie przez to magiczne zaklęcie).

Warto również wspomnieć o jednej z imprez, którą organizował Włodzimierz Kiniorski z Krzysztofem Schmidtem oraz Piotrem „Krzemieniem” Krzemińskim. To było pożegnanie „Kiniora” z klubem Kotłownia. „GRASS – Kotłownia” czyli „GRA –SuperSquat” odbyła się dokładnie 27 czerwca 2014 r. Zagrało dziewięć zespołów występujących jednocześnie na trzech scenach rozstawionych przy garażach, w patio i w „Kotłowni”. Ten offowy festiwal przyciągnął wielu fanów, którzy do późnych godzin bawili się przy dźwiękach muzyki. Najważniejszą zaletą „GASS-u” była różnorodność – od klasycznego rocka, reggae, elektroniki do muzyki gotyckiej. Idea koncertu zawierała się w słowach spontaniczna amatorka świadomych profesjonalistów i jak na spontaniczną amatorkę okazało się, że edycja ta była bardzo udana. Na festiwalu wystąpiły zespoły: Ankh, B’Boom, Jaźna, Wolni Ludzie, Kinior i dzieci, Koloroffon, Sound Rash, Simply Wine oraz Lily of the Valley.

Podobną formułę (czyli równoczesne koncerty w kilku miejscach) miał Festiwal 3 Sceny w 2015 r. Podczas festiwalu zagrały takie zespoły jak: Ankh, Nowica 9, Guiguisuisui, Sajjra, Muozik, Janneke Van Der Putten, ADHDuB, Gurza Siltrip, Insomnia, Hilary Mala, Aversja, The Aesthetics oraz Augenss' Medium-Rare Mussels.

Grzanie gwiazd

Klub „Kotłownia” (nazwa pochodzi od pierwotnego przeznaczenia pomieszczenia, przed remontem) to również nieodłączna muzyczna (a raczej koncertowa) część Bazy Zbożowej. Na inaugurację, w kwietniu 2012 r., zagrali Jerzy Stępień z zespołem, Włodek Pawlik i przede wszystkim Tomasz Stańko. Występowały tu gwiazdy sceny muzycznej spoza Kielc, m.in. Stanisław Sojka, Lao Che, Anthimos Apostolis, Robert Brylewski, a do tego cała lista zespołów z Kielc m.in. Karaz & The Fork, Wolni Ludzie, Folya, Lose Control, Miryam.

„Kotłownia” znalazła się także na muzycznej mapie podczas festiwalu „Kielce ROCK’ują 2015”, gdzie publika mogła usłyszeć nagrania z projektu Kinior Reagee Sound poświęconego twórczości Tadeusza Nalepy. W 2014 r. odbył się tu również koncert „Hotel Bristol 90-95”, poświęcony pamięci zmarłego Pawła Gruszczaka. Zagrali m.in. muzycy z Ankh, Wolnych Ludzi, Koloroffonu oraz Krzysztof „K.A.S.A.” Kasowski i Włodzimierz Kiniorski.

Eksplorujemy, eksperymentujemy, nagrywamy

Festiwal Firmament organizowany przez Fundację Kultury Wici to impreza muzyczna, którą corocznie określa motto „nowa muzyka, nowe media”. Promuje oryginalnych wykonawców, których na próżno szukać w popularnych stacjach radiowych. Organizator ma ambicje powiększania zasięgu festiwalu, do udziału w przedsięwzięciu zaprasza więc gości z kraju, czasem nawet zza polskiej granicy.

Co prawda koncerty zwykle odbywają się na kameralnej scenie KCK albo w kieleckich klubach, nie można jednak zapominać, że w ramach festiwalu Firmament na Bazie Zbożowej organizowano mnóstwo typowo muzycznych przedsięwzięć – jak choćby zajęcia warsztatowe pod hasłem „Otwarty Warsztat”, prowadzone np. przez Andrzeja Rajskiego, a na ubiegłorocznej edycji wystąpił mający tu salę prób Rafał Gęborek.

Baza Zbożowa to nie tylko koncerty i próby zespołów, to także inspirujące miejsce. Ten industrialny klimat, długie korytarze i liczne zakamarki, doskonale nadają się jako tło wielu filmowych koncepcji. To w murach Bazy Zbożowej powstało kilka klipów, spotów promo albo nagrań koncertowych, które do dziś można oglądać m.in. na platformie YouTube. Wśród teledysków można wymienić m.in. klipy Kajmana („Destino”), Luki („Jesteś piękna”, „Poczuć To”) czy Jedynej Maści, których autorem jest Kamil Smuga (m.in. do utworów „Leżę” z gościnnym udziałem Krzysztofa „K.A.S.Y.” Kasowskiego, „Co z tą Polską?”, koncertowy do utworu „Mięso”, który został nagrany podczas występu Jedynej Maści w klubie „Kotłownia”).

W Bazie Zbożowej funkcjonuje również „Weed & Brews Studio”, które realizuje produkcje muzyczne od hip-hopu, przez pop, aż do rocka. Studio jest odpowiedzią na potrzeby zrzeszonych z Bazą Zbożową artystów, jak również akcji Akademii Weed & Brews, wspierającej młodych, perspektywicznych raperów i producentów. Patronem akcji jest „Kajman”. Oprócz niego, osobami odpowiedzialnymi za pracę w studio W&B są: „Luka” oraz „Ajs”, czyli artyści silnie związani z kieleckim środowiskiem muzycznym. Najnowszy album Kajmana „0#1” został w pełni zrealizowany w Bazie Zbożowej i sprzedał się w nakładzie 3000 egzemplarzy.

W 2013 r. Łukasz Sobieraj, w ramach festiwalu Scyzoryki 2013, zorganizował na Zbożowej warsztaty dla wszystkich chętnych zainteresowanych: technikami wokalnymi, technikami gry na gitarze, tajnikami cyfrowego miksowania utworów; poznaniem „recepty na przebój” oraz wyznacznikami promocji w mediach. Łukaszowi Sobierajowi towarzyszyli Karol Serek, Maciej Boguta oraz Tomasz „Joseph” Bracichowicz. W październiku 2014 r., w „Lakierni”, odbyły się „Otwarte Warsztaty Produkcji Muzycznej Wici” prowadzone przez Andrzeja Rajskiego, który opowiedział uczestnikom m.in. o sposobie dobierania sprzętu oraz o tym co powinno się robić, a czego wystrzegać w czasie nagrania. Muzyk i producent prezentował także jak tworzyć własne sample, jak nagrywać instrumenty akustyczne, elektroniczne i wreszcie jak edytować i miksować własne utwory.

Nie dla automobili

Na tyłach Bazy Zbożowej znajduje się rząd garaży, którym patronuje m.in. Świętokrzyskie Stowarzyszenie Kulturalne „Pro Arte”. Na co dzień garaże rozbrzmiewają dźwiękami reggae, funk, rock. Wśród garaży są te o dosyć długiej (intensywnej) historii, mieszczące w swoich ścianach wiele projektów, na stałe wpisanych w muzyczną historię Kielc (jak choćby Jedynej Maści, która to w murach z numerem 24 stworzyła m.in. swoją trzecią płytę „Mięso”). Dzisiaj sale prób w garażach mają: Wolni Ludzie, Ninja Syndrom, Brainwashed, Compadres, The Fork oraz Tributes Band – Tacy Sami i DC/AC. Warto przybliżyć sylwetki tych zespołów, które działają bardzo aktywnie.

Wolni Ludzie czyli zespół reggae w składzie: Kamil Sewerzyński, Marek Gawęcki, Piotr Fuczyk, Michał Mazur, Łukasz Fiałkowski, Oskar Wilman, Filip Ciuruś, Radosław Kupis. Założony w 2013 r., na przełomie 2014/2015 wydaje pierwszą epkę (recenzja w „Projektorze” 4/2015). Zespół był uczestnikiem programu „Must Be The Music” i jest laureatem plebiscytu „Muzyczne Mikrofony” Radia Kielce w kategorii „Zespół Roku 2015”. Muzycy tworzący zespół regularnie współpracują z Robertem Brylewskim, Krzysztofem „K.A.S.Ą.” Kasowskim, Włodzimierzem Kiniorskim, a także z Teatrem Witkacego w Zakopanem.

Brainwashed powstał w 2003 r. Trzon zespołu stanowią wokalista Dariusz Biskupski oraz gitarzysta Tomasz Chmielewski. W 2012 r. światło dzienne ujrzał debiutancki album grupy zatytułowany „Wrecked”, który od dnia premiery zbiera pozytywne reakcje, zarówno ze strony fanów, jak i mediów. 14 lutego 2016 (idealny prezent walentynkowy) ukazała się druga płyta zespołu zatytułowana „Reasons to go insane.” Następna płyta w 2017 r. Brainwashed to Dariusz Biskupski, Tomasz Chmielewski, Paweł Kuziel, Paweł Alberski, Łukasz Pacan.

Ninja Syndrom czyli grupa rapcore'owa inspirująca się kulturą wojskową starożytnej Japonii, reaktywowana po pięciu latach od zawieszenia działalności. Pod koniec 1999 r. Dj Hans i Mc Karaz powołali do życia projekt Ninja Syndrom. Był on wynikiem szerokich zainteresowań członków zespołu wschodnimi sztukami walki oraz rapem. W 2005 r. rozstali się. Karaz rozpoczął współpracę z DJ Ky-tech, Hans opuścił kraj (Holandia). Po 5 latach projekt Ninja Syndrom reaktywował się przy udziale muzyków z zespołu Paul Litick. Ninja Syndrom koncertuje i ma na koncie epkę „Zapadam się”, niebawem pojawi się nowe wydawnictwo – „EPII”.

The Fork, czyli Adam Dąbek (gitara), Krakers (bas) i Bartek Arendarski (perkusja) – funkowy projekt, w którym co jakiś czas zmieniają się wokaliści. Znam ten projekt ze współpracy z Karazem. Energetyczne występy Karaz & The Fork stanowiły zawsze mocny akcent podczas różnych koncertów. Stara szkoła funky.

Compadres to kolejny „garażowy” zespół (Adam Jedynak, Emil Zbrożyna, Jan Daranowski oraz Michał Sakra) o bardzo ciekawych inspiracjach – Sudety i rozpuszczalnik. Muzycy określają gatunek tajemniczym numerem 23 (informacje z oficjalnego facebookowego profilu zespołu). Nie będę więc „szufladkować” stylu zespołu, powiem tylko, że warto ich posłuchać. Dwa coverowe projekty: Tacy Sami oraz DC/AC/. Tacy Sami rozpoczęli działalność w 2013 r. w Kielcach, a w swoim repertuarze mają wszystkie największe przeboje legendy rocka, grupy Lady Pank. Skład: Łukasz Sobieraj, Maciej Boguta, Tomasz Przepióra, Tomasz Murawski, Łukasz Zapała. DC/AC to tribune band nawiązujący do twórczości superlegendy muzyki AC/DC. Zespół brał udział w programie „Must Be the Music” (cztery razy „tak” od jurorów). DC/AC jest częstym gościem zlotów motocyklowych. Skład taki sam jak w przypadku grupy Tacy Sami.

Przez Bazę Zbożową przewinęło się mnóstwo zespołów, solistów/-stek, muzyków, tych znanych, tych nieznanych, tych zaczynających i tych z osiągnięciami. Jest to miejsce inspirujące – wystarczy popatrzeć na ilość stworzonych tutaj płyt, utworów, teledysków i koncertów.

*Śródtytuły pochodzą od redakcji

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz