sobota, 23 lipca 2016

Dariusz Makaruk, „Erotyki ludowe”, AKW Karrot Kommando

Paweł Chmielewski
("Projektor" - 1/2013)
Kielecki kompozytor, instrumentalista nagrywał m.in. z Michałem Urbaniakiem, Tomaszem Stańką, Urszulą Dudziak. Jest autorem oprawy muzycznej do spektakli Teatru Polonia. Tworzy również instalacje interaktywne, projekty video. Od 2002 r. występuje wraz z Włodzimierzem Kiniorskim w duecie Kinior-Makaruk.
Na płycie „Erotyki ludowe” obok kompozytora wystąpili: Michał Urbaniak (skrzypce, saksofon), Tymon Tymański (wokal), Antoni Gralak (trąbka), Włodzimierz Kiniorski (klarnet), Maria Oczko (wokal), tuwiński szaman Gendos (śpiew alikwotyczny – odmiana gardłowego, bęben) oraz Zespół Śpiewaczy z Rudy Solskiej (lubelskie), z repertuarem i tekstami ludowymi. Tytuł krążka jest zwodniczy – obok liryki miłosnej, znalazły się na płycie kołysanki, utwory o charakterze elegijnym („Na cmentarzu”). Proste skojarzenia z „ojDADAna” Grzegorza z Ciechowa (czyli Grzegorza Ciechowskiego) też nie wskazują na proweniencję muzyki Makaruka.
Trzynaście kompozycji potraktowanych zostało jako pretekst do eksperymentu z rytmem jazzowych, elektroniką. Zespół z Rudy Solskiej brzmi często w tle i dzięki aranżacyjnym, prawie magicznym zabiegom zaczyna wybrzmiewać wielokrotnie nakładającymi się dźwiękami („Czyście radzi”), przestrzennym, prawie operowym głosem solistki („Kołysanka”).
Makaruk tkankę muzyki i tekstu pierwotnego potraktował na podobieństwo romantycznych poetów (Bohdan Zaleski, Mickiewicz z okresu wileńsko-kowieńskiego), jako inspirację, tworzywo dla autorskiej realizacji, syntezy gatunków i tradycji.